Elegáni z Kinshasy

Elegáni z Kinshasy

Kinshasa je hlavní město Demokratické republiky Kongo a se svými 17 miliony obyvatel třetí největší aglomerace v Africe. Leží na pravém břehu řeky Kongo přímo naproti Brazzaville, hlavního města sousední Republiky Kongo. Tato dvě města jsou radikálně odlišná. Klidné a spořádané Brazzaville versus bouřlivá a neklidná Kinshasa.

V obou městech můžeme najít stoupence hnutí či subkultury známé jako africký dandaysmus neboli La Sape. Tito stoupenci se nazývají Les Sapeurs. Původ slova vychází ze Societe des Ambianceur et des Personnes Élégantes (Společnost tvůrců atmosféry a elegantních lidí), které označuje slangový výraz pro oblečení, francouzsky la sape.

Hnutí získalo popularitu nejprve v 60. letech 20. století v Brazzaville a v Kinshase se o jeho rozvoj v 70. letech 20. století výrazně zasloužil hudebník Papa Wemba. V letech 1971-1997 za vlády konžského diktátora Mobutu Sese Seka v rámci jeho programu „autentismu“ neboli návratu k africkým kořenům, bylo nošení evropského oblečení jako symbolu kolonialismu zakázáno. I přes zákaz obleků Papa Wemba propagoval kulturu La Sape a kladl velký důraz na elegantní oblečení všech konžských mužů bez ohledu na jejich sociální rozdíly.

Setkáváme se v malém, zaprášeném baru v oblíbené čtvrti Matonge na okraji Kinshasy. Přichází v doprovodu čtyř dalších Sapeurs a jedné ženy, kteří jsou stejně jako on, výstřední, nepřehlédnutelní, elegantní a hlavně fotogeničtí. Sapeurs byli původně muži, ale jak v Kinshase, tak zejména v Brazzaville roste skupina žen, které se oblékají do mužských šatů a kouří dýmky. Jeho umělecké jméno je Ekeko Monument , které v jazyce lingala znamená socha, což značí, že dokáže nehnutě pózovat i několik hodin. „Ctíme jednoduché pravidlo, vypadat vždy bezvadně a co nejpřitažlivěji“ Ekeko nám se smíchem vysvětluje. Členové hnutí sami sebe považují především za umělce. Každý Sapeur má nejen svůj styl oblékání, ale i také svůj osobitý umělecký projev. V Kinshase je můžeme najít již ve zmíněné čtvrti Matonge, nebo na hudebních či společenských akcích. Naopak v Brazaville jsou Sapeurs konzervativnější preferující setkávání v kavárnách. Také styl oblékání je v obou městech odlišný, v Kinshase převládá pouliční „freestyle“ charakterizovaný podomácku vyrobenými oděvy, zatímco v Brazzaville převládá nošení elegantních obleků v pastelových barvách. Někteří Sapeurs se specializují na určitou značku, např. Yohji Yamamoto, Dolce Gabbana, Versace nebo Gucci, jiní preferují konkrétní materiál nebo typ určité látky.

Svoji show začínají v přilehlých uličkách. Kolemjdoucí, stejně jako my, fascinovaně sledují Sapeurs, kteří se snaží okatě předvádět svoje „luxusní“ značkové oblečení, které často mají z druhé ruky. Vidíme, jak pózují u hromady písku tyčící se uprostřed ulice, s prodavači párků nebo kličkují mezi projíždějícími auty, ale jedno je jisté, daří se jim splnit svůj cíl číslo jedna, být středem pozornosti.

Dnes se sapologie praktikuje v evropských metropolích, ale i v dalších afrických zemích, jako je Angola, Uganda, Kamerun nebo dokonce na Pobřeží slonoviny. Je také obdivována a zbožňována až v dalekém Japonsku , kde se prodávají fotografie, plakáty a trička s potiskem nejznámějších Sapeurs .

Francouzský rapper konžského původu Maitre Gims uvedl v roce 2015 titul „ Sapés comme Jamais“s Niksou, rovněž původem z Konga. Text písně odkazuje na Brazzaville a Kinshasu, stejně jako další velká města v afrických zemích. A často tuto píseň můžete slyšet v jednom z mnoha barů ať už Brazzaville nebo Kinshasy.

Sdílejte článek mezi své blízké:

„Do konce života vás bude bolet srdce a budete po Africe toužit jako po neuskutečněném snu, který se nikdy nevrátí ... Ten, kdo navštívil Afriku a trochu ji poznal, už není tím, co byl předtím - je jiný.“

– Josef Vágner